Pagrindiniai saugriepumo reikalavimai vairuojant automobilį žiemą

Foto: Shutterstock.com

Neginčytina, kad žiema, kalbant apie eismo sąlygas, yra vienas iš sudėtingiausių laikotarpių, o pavojingiausias šis metų laikas yra būtent vairuotojams. Tai nereiškia, kad šalčiausiu metų laiku reikėtų vengti vairuoti savo automobilį, netgi atvirkščiai – reikia naudotis jo teikiamu komfortu šalčiausiais metų mėnesiais. Prisimink, kad geros, naujos žieminės padangos negarantuoja visiško saugumo – kad vairuoti žiemą būtų saugu, reikia imtis kai kurių saugumo priemonių ir savo vairavimo stiliumi prisitaikyti prie šaltos žiemos. Skaityk toliau ir sužinok, kaip tai padaryti!

Prieš važiuojant

Geras matomumas kaip saugaus vairavimo pagrindas

Net pačios geriausios žieminės padangos Tavęs neapsaugos, jei prieš save nematysi kelio! Tvarkingas automobilis yra savaime suprantamas dalykas, tačiau žiemą automobilis apsitaško ne tik miesto purvu, bet ir pasidengia sniegu bei ledu. Jei žinai, kad naktį bus didelė šalna, o iš ryto reikės vairuoti automobilį, atsikelk anksčiau ir užvesk jį prieš 10 minučių iki važiavimo. Nuvalyk automobilio stiklus ir veidrodėlius su specialiu ledo grandikliu, kurį gali įsigyti beveik kiekvienoje automobilio reikmenų parduotuvėje arba degalinėje. Įsidėk jį į automobilį, o ne palik namuose, nes kai lauke šalta, vakarop automobilio stiklas gali vėl apledėti, nors ryte ledas nuo jo buvo nuvalytas.

Jei pramiegojai ir neturi laiko kruopščiai nuvalyti automobilio, gali ant priekinio stiklo užlieti šilto vandens, tik jokiu būdu nepilk karšto arba verdančio! Dėl temperatūros kontrasto stiklas gali skilti, o stiklo keitimas – nepigus malonumas. Geriau naudok specialius ledo tirpinimo skysčius!

Žieminės padangos – kaip išsirinkti savo automobiliui tinkamiausias?

Tinkamų žieminių padangų komplektas yra nors ir ne vienintelė, tačiau labai svarbi saugaus vairavimo žiemos metu sąlyga. Svarbu rinktis naujas žiemines padangas, žinoti aplinką ir sąlygas, kuriomis dažniausiai ir daugiausiai bus važinėjama.

Miestas, priemiesčio rajonai

Keliai Lietuvos miestuose ir aplink juos įprastai yra reguliariai valomi ir barstomi, tačiau dėl intensyvaus snygio ir žemos temperatūros danga gali tapti slydi. Tokiu atveju labiausiai tiks skandinaviško tipo žieminės padangos, gerai sukimbančios su apsnigta arba apledėjusia danga, lengvai valdomos, skleidžiančios žemą triukšmo lygį važiuojant nuvalytais keliais. Kaip alternatyvą minėtoms padangoms šiomis sąlygomis galima naudoti dygliuotas padangas. Jų guma yra kietesnė, todėl ant nuvalytos asfalto dangos jos mažiau dils, tačiau reikėtų prisiminti, kad jų sukibimo ir stabdymo rodikliai bus prastesni nei skandinaviško tipo žieminių padangų.

Foto: Shutterstock.com

Apledėję, apsnigti kaimo keliai

Jei proporcingai daugiausia kilometrų automobiliu nuvažiuojama užmiesčio keliais, kurie valomi palyginti rečiau, geriausias pasirinkimas yra žieminės padangos su dygliais. Dygliuotos žieminės padangos užtikrina sukibimą ir puikų automobilio valdymą net važiuojant stipriai apsnigtais ir apledėjusiais keliais. Važiuojant šiurkščia, žemos kokybės kelio danga, pavyzdžiui, žvyruotais keliais, jos ne taip greit nudils.

Sausa arba drėgna kelio danga miesto ribose, greitkeliai, automagistralės

Jei šiokiomis dienomis automobilis naudojamas palyginti retai, tik pravažiuojami nedideli atstumai miesto ribose, kur keliai būna dažniausiai nuvalyti, jų danga nepasidengusi ledu ir sniegu, gali rinktis Centrinės Europos tipo žiemines padangas. Taip pat šios žieminės padangos tinka, jei žadi važiuoti į kurią nors Europos valstybę, kur žiemos yra sausesnės ir šiltesnės, ir daugelyje kurių naudoti dygliuotas žiemines padangas yra draudžiama. Centrinės Europos tipo žieminės padangos, lyginant su kitomis padangų kategorijomis, turi didžiausią greičio indeksą, todėl jomis tinka važiuoti Europos greitkeliais. Centrinės Europos tipo žieminės padangos yra ekonomiškesnis pasirinkimas, nes jomis galima važiuoti visus metus, bet prisimink, kad jų sukibimo ir saugumo rodikliai, važiuojant apsnigtu arba apledėjusiu keliu, bus žemiausi, o taip pat jos greičiau ir nudils, lyginant su visais kitais pirmiau aprašytais žieminių padangų tipais.

Važiuojant

Rask savo vairavimo stilių

Jei važiuojant slidžiu keliu automobilis nuslys į šoną, gali būti per vėlu, jo suvaldyti gali nepavykti net labiausiai patyrusiam lenktyninkui, todėl reikia pasirinkti tokį vairavimo stilių, kuris leidžia išvengti kontrolės praradimo kelyje.

  • Važiuok tolygiai

Venk staigių judesių stabdant, didinant greitį ir keičiant važiavimo kryptį. Staigūs judesiai padidina riziką prarasti sukibimą.

  • Laikykis tinkamo atstumo

Patirtis rodo, kad stabdymo kelias žiemą gali būti net iki 10 kartų ilgesnis nei vasarą. Atkreipk į tai dėmesį ir laikykis tinkamo atstumo nuo priešais važiuojančios transporto priemonės. Jei priešais važiuojantis automobilis staigiai stabdys, saugus atstumas leis spėti nuspausti stabdį arba skubiai manevruoti.

  • Naudok inerciją

Važiuojant slidžia įkalne arba estakada, nesustok pusiaukelėje ir venk pernelyg didelių apsukų, nes tai padidins ratų persisukimo riziką. Važiuojant įkalne laikykis tinkamo greičio ir leisk, kad automobilio inercija nugabentų Tave į kalno viršūnę.

  • Rinkis aplinkybes atitinkantį važiavimo greitį

Aplinkybes atitinkančio greičio pasirinkimas leis išvengti pavojingų situacijų ir laiku sureaguoti, jei tokių bus. Senolių išmintį, kuri byloja, kad kai „lėčiau važiuosi – toliau nuvažiuosi“, žiemą reikėtų ypač dažnai prisiminti!

Foto: Shutterstock.com

Kaip neprarasti kontrolės ir ją susigrąžinti, jei automobilis pradėjo buksuoti arba slysti?

Bendrieji principai

Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad žiemą bet kuriam manevrui atlikti prireiks daugiau laiko. Tai susiję su padangų slydimu (persisukimu), kurį sukelia slydi kelio danga. Taip pat svarbu prisiminti, kad bet kuris staigus manevras gali pakeisti transporto priemonės kryptį, net jei ta transporto priemonė yra su geromis, naujomis žieminėmis padangomis. Taip gali atsitikti pasukus vairą, staiga padidinus arba sumažinus greitį, stabdant arba perjungiant pavaras. Tolygūs judesiai, laiku sumažintas greitis yra pagrindiniai aspektai, siekiant išvengti nemalonių staigmenų. Bet kuriuo atveju sezono pradžioje rekomenduotina rasti aikštelę, kur būtų galima patikrinti, kaip Jūsų automobilis reaguoja į šias sąlygas, ir bandyti suprasti, kokie Jūsų veiksmai (veiksmų seka) veda prie slydimo.

Pradedant važiuoti

Jei pradėjus važiuoti galia perduodama varantiesiems ratams, viršijantiems žieminės padangos ir kelio paviršiaus sukibimo jėgą, varantieji ratai pradeda slysti ir suktis, o automobilis praktiškai nejuda. Siekiant išvengti persisukimo, akseleratoriaus pedalą reikia paspausti minimaliai – tik tiek, kad automobilis pajudėtų pamažėle.

Krypties keitimas

Krypties keitimui reikia iš anksto pasiruošti ir sumažinti greitį prieš keičiant trajektoriją. Greitį, kuriuo nutarta važiuoti posūkyje, reikia sumažinti dar prieš posūkį, nes stabdant arba perjungiant pavaras posūkyje, automobilis gali pradėti slysti.

Stabdymas

Žiemą rekomenduojama derinti stabdžių pedalo spaudimą ir stabdymą varikliu. Prieš stabdant varikliu pageidautina lengvai paspausti stabdžio pedalą, kad važiuojantieji iš paskos matytų šviečiančius stabdžių žibintus. Stabdžių pedalą reikėtų spausti švelniai, kad ratai staiga neužsiblokuotų, o automobilis staiga nepakeistų krypties. Jeigu automobilyje integruota ABS, ši sistema pati pašalina ratų blokavimąsi. Jei ABS nėra, stabdyti reikėtų tokia tvarka: trumpam nuspausti stabdžių pedalą, tada jį vėl atleisti ir taip kartoti keletą kartų, stengiantis, kad ratai neužsiblokuotų. Norint teisingai dozuoti stabdymo jėgą, reikėtų išmokti stabdyti vienu sykiu.

Foto: Shutterstock.com

Automobilio valdymas slystant

Siekiant suvaldyti automobilį ir susigrąžinti kontrolę, kai automobilis jau pradėjo slystį į šoną, taikomi pirmiau minėti principai: atsargūs veiksmai su automobilio valdymo svirtimis ir sistemomis. Veiksmų seka ir tinkamas sprendimas šiuo atveju didžiąja dalimi priklauso nuo automobilio pavarų tipo, todėl apžvelgsime galimus atvejus vairuojant automobilius, varomus tiek priekiniais, tiek galiniais ratais.

  • Priekiniais ratais varomi automobiliai

Nepaisant instinktų, važiuojant priekiniais ratais varomu automobiliu ir praradus sukibimą, niekada negalima staigiai stabdyti arba atleisti greičio pedalą – tai gali baigtis slydimu nuo norimos trajektorijos. Vietoj to reikėtų pasukti vairą pageidaujama kryptimi ir saikingai paspausti greičio pedalą kontrolei atgauti. Niekada negalima spausti greičio pedalo maksimaliai, nes net dygliuotos žieminės padangos ant ledo labai lengvai praras sukibimą ir neleis kontroliuoti automobilio trajektorijos.

  • Galiniais ratais varomi automobiliai

Neatsižvelgiant į aplinkybes, reikėtų pažymėti, kad veiksmai, kuriuos slystant reikia daryti vairuojant automobilį, varomą galiniais ratais, yra visiškai priešingi tiems, kas daroma vairuojant priekiniais ratais varomą automobilį. Slystant reikėtų palaipsniui, be staigių judesių atleisti greičio pedalą, ir automobilis sugrįš į teisingą trajektoriją.

Pasiūlymai vairuotojams

Keletas patarimų, kad važiavimas žiemą būtų saugus:

  • Lietuvos minimalus leidžiamas žieminės padangos protektoriaus gylis yra 4 milimetrai. Jei protektoriaus gylis yra mažesnis, netaupyk ir įsigyk naują padangų komplektą, nes saugumas yra svarbiausias dalykas;
  • Atkreipk dėmesį į padangų pagaminimo metus – skaičių iš keturių skaitmenų, kurį rasi ant padangos, ovaliame rėmelyje už DOT žymos. Pirmieji du skaitmenys rodo pagaminimo savaitę, likusieji du – paskutinius du pagaminimo metų skaičius. Jei žieminės padangos nėra senesnės nei 5 metų ir tinkamai laikomos, jas dar galima naudoti;
  • Jei žieminės padangos laikomos sumontuotos ant diskų, prieš dėdamas jas ant automobilio ratų patikrink servise, ar jų nereikia perbalansuoti;
  • Keičiant padangas tuo pačiu reikėtų patikrinti automobilio važiuoklę ir ratų suvedimą – netinkamas suvedimas reiškia prastesnius padangų veiksmingumo rodiklius ir spartesnį gumos susidėvėjimą;
  • Reguliariai patikrink slėgį padangose! Kuo žemesnė yra temperatūra, tuo žemesnis yra pateiktas slėgis, lyginant su realiuoju slėgiu. Dėl pernelyg mažo slėgio padanga gali sueižėti, o pernelyg didelis slėgis mažina sukibimą;
  • Jei viena padangų pora yra „svarbesnė“ už kitą, ją visada reikia dėti ant priekinės ašies, neatsižvelgiant į tai, koks automobilio pavarų tipas!

Tikimės, kad šis straipsnis suteikė žinių ir padės saugiau žiemos sezonu pasiekti pageidaujamą kelionės tikslą! O jeigu ieškote naujų žieminių padangų su dygliais ar be jų, didžiausią pasirinkimą ir profesionaliausias konsultacijas gausite kreipęsi į www.padangos1.lt specialistus!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *